Ustawienia DNS

Rozszerzenia protokołów: A, CNAME, NS, MX, i PTR.

PROTOKOŁY

Adres typu (A) zamienia adres wprowadzony w postaci domeny przykładowo HostSol.pl na numeryczny adres IP. Przykładowo, jeśli adres IP serwera utrzymującego stronę o subdomenie uzytkownik.hostsol.pl to 192.168.0.17 to rekord (A) powinien być wprowadzony w następujący sposób:

Uwaga: Musisz wstawić kropkę za nazwą hosta (uzytkownik.hostsol.pl.). Nie wstawiaj kropki za adresem IP.

PROTOKÓŁ CNAME

CNAME służy do zakładania subdomen dla danej domeny. Za jej pomocą nie musimy za każdym razem używać adresu IP i wprowadzać poszczególnych subdomen jako rekordu A. Przykładowo:

twoja-domena.pl. A 192.168.0.1

ftp.twoja-domena.pl. A 192.168.0.1

mail.twoja-domena.pl. A 192.168.0.1

Jednorazowo wpisujemy główną domenę jako rekord, a następnie subdomeny dodajemy poprzez CNAME. Przykład:

twoja-domena.pl. A 192.168.0.1

ftp.twoja-domena.pl. CNAME twoja-domena.pl.

mail.twoja-domena.pl. CNAME twoja-domena.pl.

ssh.twoja-domena.pl. CNAME twoja-domena.pl.

Uwaga: Pamiętaj, że na końcu domen stawiamy tutaj kropki.

Wpisywanie protokołu CNAME

Jeśli chcesz, aby test.hostsol.pl wskazywał na hostsol.pl, możemy zrobić to na dwa sposoby:

W konfiguracji serwerów nazw wpisujemy:

test CNAME hostsol.pl.

Metoda ta pozwala szybko wpisać subdomenę. Możemy także zrobić to tak:

test.hostsol.pl. CNAME hostsol.pl.

Wówczas musimy pamiętać o postawieniu kropki za nazwą subdomeny.

PROTOKÓŁ NAMESERVER (NS)

Protokoły NS służą do wskazywania na serwery nazw dla domeny.

Uwaga: Błąd w rekordzie NS może spowodować, że Twoja domena wogóle przestanie działać. Generalnie nie należy wprowadzać zmian w rekordach NS

Wpisywanie protokołu NS

Po pierwsze usuwamy stare rekordy NS.

Następnie, wprowadzamy dwa nowe rekordy z nazwami serwerów. Upewnij się, że nazwa hosta zakończona jest kropką, jak na rysunku poniżej:

PROTOKÓŁ MX

Darmowe usługi poczty elektronicznej, wymagają zmiany rekordów MX w celu poprawnego działania oprogramowania. Modyfikacje te pozwalają na kierowanie do właściwego serwera pocztowego przeznaczonego dla danej domeny. Zmiana rekordów MX spowoduje, że istniejące konta POP3, usługi przekazywania, autorespondery i listy pocztowe przestaną działać.

Jeśli chcesz zmienić rekord MX, musisz zalogować się do panelu sterowania, następnie w menu "Zarządzanie skrzynkami E-mail" kliknąć link "Rekordy (MX)".

Żeby usunąć stary rekord MX, musimy zaznaczyć nazwę rekordu i kliknąć przycisk "Delete Selected". Z listy znikną wszystkie rekordy MX.

Kolejny krok to wprowadzenie nowej nazwy hosta dostawcy poczty elektronicznej (email). Po nazwie hosta, należy umieścić kropkę. Następnie z listy wybieramy poziom priorytetu (najczęściej 10). To ustawienie, również powinno być podane przez dostawcę poczty elektronicznej. Po wprowadzeniu zmian zatwierdzamy wszystko i dodajemy nowy rekord MX przyciskiem "Add"

Uwaga: Po nazwie hosta wymagana jest kropka.

Aby wrócić do oryginalnych ustawień rekordu MX po usunięciu go z listy rekordów wpisujemy domenę w postaci twoja-domena.pl i z listy wybieramy priorytet 0.

PROTOKÓŁ PTR

Rekordy (PTR) używane są do wyszukiwania wstecznego. Przykładowo, jeśli chcemy, aby adres IP 192.168.0.1 był zamieniony na adres www.twoja-domena.pl, trzeba wykorzystać następujący rekord:

1.0.168.192.in-addr.arpa PTR www.twoja-domena.pl.

Uwaga: Adres IP na początku musi być odwrócony. Pamiętaj także, aby na końcu nazwy hosta użyć ".".

Często używaną metodą jest "in-addr-arpa".

Uwaga: Rekordy wskaźników PTR stosujemy tylko w przypadku, gdy witryna posiada własny adres IP.
Ważne: Rekordy wskaźników PTR ustawiamy poprzez ręczną edycje pliku konfiguracyjnego named.conf, oraz dodania odpowiednich informacji o strefie. Czynności te może wykonać tylko administrator serwera posługując się kontem roota.

Tagi: -


Autor: Biuro Obsługi HostSol.pl

Wydrukuj ten wpis